Ha nem a Balaton a Riviéra 2.0 – utasbiztosítási tudnivalók járatkésések esetén

A mostanában gyakori járatkésések miatt előfordulhat, hogy az utasok akár órákra a váróban vagy a gépben ragadnak. Nem minden alap utasbiztosítás tartalmaz a járatkésésre szolgáltatást, ezért célszerű idén alaposabban átvizsgálni, hogy milyen csomagot választunk. Ugyanez érvényes a bankkártyához tartozó utasbiztosításra is, mert a legtöbb ilyen biztosítás csak az alap dolgokra nyújt fedezetet, de ezekben általában nincs benne a poggyász- és járatkésés térítés. 

Repülős utazás esetén érdemes kifejezetten olyan utasbiztosítást kötni, amely a légi járatokkal kapcsolatban felmerülő problémák esetén is nyújt támogatást.

Az utasbiztosítás ilyenkor fedezheti az alapvető szükségletek ellátását, mint például étel és tisztálkodási szerek beszerzését, indokolt esetben ruha vásárlás és taxi költségeket is. A kárbejelentéshez fontos, hogy csatoljuk a vásárlás(ok)ról szóló blokkot vagy számlát.

Több biztosítónál a járatkésés alatt felmerülő egészségügyi problémák esetében is számíthatunk segítségre, például sürgős orvosi ellátás esetén, vagy ha gyógyszerekre van szükség.

Az utasbiztosítások jellemzően 4-6 órás járatkésések esetén térítenek, a kártérítési limitek eltérőek lehetnek, általában 20 és 100 ezer forint körül alakulnak. Kifejezetten járattörlésre kevesen térítenek, és van, ahol a 24 órát meghaladó késés is járattörlésnek minősül. Azok a biztosítók, amelyek fedezik a törlést, jellemzően a késéssel megegyező összegben fizetnek.

A járatkésés-, illetve törlés esetén a jogszabály szerint a légitársaság köteles megtéríteni az utasok kárát, amely az út hosszától függően 250-600 euró is lehet, és akkor jár, ha a repülőjárat legalább 180 percet késett, a járatot törölték, és erről erről nem küldött előzetes értesítést a légitársaság.

A kártérítés azonban nem automatikus, az utasnak kell külön benyújtania az igényt a légitársaság felé. Az összeg behajtása nem mindig egyszerű folyamat, főleg, ha a légitársaság például arra hivatkozik, hogy a repülőtér hibájából történt a késés vagy a törlés. A járatkéséssel kapcsolatos kárt tehát elsősorban a légitársaságnak kell megtérítenie.

Elérhetőek a piacon egyedi ajánlatok is, mint például az Erste ajánlata, amely a menetrendhez képest több mint 60 perces késés esetén automatikusan 16 ezer forint kártérítést fizet. Fontos! A biztosítást legkésőbb 7 nappal a járat indulása előtt online kell megkötni.

A 2024-es párizsi olimpia kiemelt időszaknak számít, megnövekedett légiforgalommal, így érdemes lélekben és biztosításilag is felkészülni az időszakra.